Сергій Сароян - один із найвідоміших підприємців в Україні, які працюють у сфері інформаційного бізнесу. Сароян є творцем майданчика Performance management, де допомагає підприємцям коригувати власні принципи ведення бізнесу, а також формувати особисте зростання, необхідне для досягнення успіху. Зовсім недавно, в рамках виступу на платформі Performance management, Сергій Сароян провів чудову лекцію, яку досі обговорюють в Інтернеті, а потім відповів на безліч питань, які цікавлять учасників форуму. Сьогодні ми розповімо про п'ять найцікавіших питань, які ставили присутні, і наведемо відповіді, які дав на них Сароян.
Як діяти бізнесу під час економічної кризи?
Перше питання, яке було поставлене з публіки, стосувалося ведення справ у період економічної кризи. Інтерв'юера цікавило, чи варто скорочувати витрати, звільняти найнятих працівників та як взагалі реагувати на падіння рівня прибутку. На це питання Сергій Сароян відповів досить розгорнуто, і нижче ми наведемо основні тези з відповіді.
Сароян вважає, що головне завдання будь-якого бізнесу під час кризи – не втратити існуючих клієнтів. Кожна людина, яка здійснила покупку Вашого товару чи послуги та була задоволена, обов'язково до Вас повернеться. Збереження старих клієнтів обходиться куди дешевше, ніж придбання нових, а це означає, що в період кризи необхідно потурбуватися, щоб основне джерело Вашого доходу не зменшувалося. Для цього необхідно увійти в ситуацію, і зрозуміти, що потрібно зробити, щоб навіть за умови зниження особистих доходів, Ваші клієнти продовжували звертатися до Вас. Якщо це можливо, то в період кризи не варто підвищувати ціни з бажанням зберегти загальний рівень прибутку, і часто необхідно навіть навпаки, пожертвувати частиною доходу заради залучення нових клієнтів і збереження старих. У таких ситуаціях як зараз якість підприємства визначається не загальним рівнем доходу, а кількістюклієнтів та рівнем зацікавленості Вашими послугами. Як приклад, Сергій Сароян пропонує подивитися на найуспішнішу компанію «Тесла», капіталізація якої за 2020 рік зросла вп'ятеро, і це при тому, що баланс підприємства все ще перебуває на негативному рівні. У період кризи варто дбати про майбутнє, і про те, щоб до його закінчення, Ви були в більш вигідному становищі, ніж конкуренти.
Чи можна використовувати локдаун на свою користь?
Друге питання, на яке відповів Сароян, було вкрай актуальним, і стосувалося карантинних обмежень для бізнесу. В Україні пройшло вже два локдауни на державному рівні, і не виключено, що найближчим часом на нас чекає третій. Тому питання про можливість перетворити локдаун на плюс вкрай зацікавив зал.
Сергій Сароян вважає, що перетворити локдаун на користь, не просто можливість для підприємця, а необхідність. Сьогодні більш ніж 50% ринку переходять до мережі Інтернет. Тут люди купують товари, замовляють послуги, користуються доставкою тощо. І найближчими роками, ситуація буде все більше маняться в цьому напрямку. Сароян зазначає, що якщо Ваш бізнес не може діяти віддалено (крім окремих галузей, наприклад, барбер-шопи), то через 5-7 років Вам просто доведеться закритися, адже Ви не зможете конкурувати. Тому локдауни – це можливість протестувати Ваш бізнес. Кожен підприємець повинен оптимізувати свою діяльність, адже сьогодні, якщо Вашого бізнесу немає в мережі Інтернет, то і насправді Ви не досягнете висот. Навіть ті сфери, які не можуть безпосередньо надавати послуги без безпосередньої присутності клієнта у фізичному офісі, зобов'язанікористувати цей майданчик для маркетингу та поглинання ринку.
Чи варто зараз відкривати свій бізнес?
Ще одне питання, яке отримав Сароян у рамках виступу, стосувалося відкриття нового бізнесу у нинішній період. Слухач запитував, чи варто ризикувати і відкривати свій бізнес у період економічної нестабільності та пандемії. На це питання Сароян відповів досить конкретно.
На його думку, зараз – найкращий момент для старту. Сергій звернув увагу на те, скільки людей у залі, що всі вони присутні тому, що відчувають ті чи інші з бізнесом, через кризу. Однак, для новачків – це навпаки можливість, тому що весь ринок зараз знаходиться внизу, а це означає, що розрив потенційних конкурентів буде мінімізований. Якщо Ви хочете відкритися в хороші часи, будьте готові, що оренда приміщень буде набагато вищою, а вільних постачальників буде знайти складніше. Більше того, під час економічного зростання діючі підприємства просто роздавлять Вас своїми обсягами, в той час як у кризу Ви зможете забрати частину їхніх клієнтів, якщо запропонуєте більш вигідні умови для покупця. Крім того, більш вигідні умови, це не завжди низька ціна, а і ряд інших переваг, таких як розташування, якість послуг або товарунадання послуги або доставки товару. Тому Сергій Сароян рекомендує всім, хто планує відкрити бізнес, не відкладати це на найкращі часи, а діяти саме зараз, допоки економічна ситуація не встигла остаточно стабілізуватися. Такий підхід дасть набагато більше користі та можливості розвитку.
Як буде змінюватися бізнес найближчим часом?
Ще одне дуже цікаве питання, яке пролунало із зали, стосувалося змін світу, та правил гри в бізнесі. Слухача цікавило, що змінюватиметься у підприємництві найближчим часом, і на які сфери варто звертати увагу.
Сергій Сароян почав з того, що як би бізнес не змінювався, його основою залишаються клієнти. Справжній підприємець, завжди в першу чергу, повинен думати про зручності наданих послуг, і про вигоду, яку отримає покупець. Так, існує правило "швидше, дешевше, якісніше", дотримуючись якого Ви завжди будете попереду конкурента. Товар повинен доставлятися покупцю якнайшвидше, при цьому він повинен бути дешевшим і якіснішим ніж у іншого продавця. Послуг стосується той самий сегмент. Проте, Сароян одразу ж зробив поправку, що елітні товари, навпаки, мають бути дорожчими ніж у конкурента, але при цьому й набагато краще, проте це зовсім інша специфічна тема. Відштовхуючись від правила «швидше, дешевше, якісніше», Сароян навів приклад ідеального товару – івін цифровий. Що можна одержати максимально швидко? – Цифровий продукт, який ви отримуєте через смартфон. Що може бути найдешевшим? – Безкоштовна програма, яка приносить Вам прибуток завдяки рекламі. Однак, як відповів Сароян, якість у цифровому світі досягається величезними витратами, але ті, хто хочуть вигідно вкластися у бізнес, мають працювати саме у цьому напрямі.
Як контролювати всі процеси в компанії?
Останнє питання, на яке відповів Сароян, стосувалося управління компанією. Слухач поцікавився, як встигати контролювати всі процеси на підприємстві, і не проґавити нічого. На це запитання Сергій відповів з усмішкою: «Ніяк». Ви не зможете самостійно контролювати всі процеси в бізнесі, якщо Ваше підприємство більше ніж кіоск на ринку. Кожен підприємець повинен розуміти, що частину своїх завдань він просто зобов'язаний делегувати підлеглим. Практично завжди вигідніше найняти ще одну людину, ніж намагатися все зробити самому. Якщо Ви займатиметеся маркетингом, у Вас не вистачить часу на продажі, якщо працюватимете з постачальниками, то пропустіть маркетинг. Якщо Ваш бюджет не дозволяє найняти людину на постійну посаду – наймайте фрілансерів, які виконають необхідний обсяг роботи, отримають свої гроші та підуть.
В той же час, Сергій Сароян зазначив, що на підприємстві не повинно бути надто багато посад, які виконують контрольні функції. Він пояснив, що, якщо у співробітника, вся робота полягає у пошуку помилок, і він отримує гроші виключно за це, він знаходитиме помилки навіть там, де їх немає, і лише ускладнюватиме роботу іншим працівникам. Тому необхідно знайти золоту середину, або знайти відповідального за контроль якості, якому Ви максимально довіряєте, і який сам виправлятиме помилки, а не повертатиме продукт на доопрацювання.